SRBIJA USKORO BEZ OLOVNOG GORIVA

vesicU nedavnom razgovoru sa predstavnicima Ministarstva životne sredine i prostornog planiranja, najavljeno je da Naftna industrija Srbije planira da uskoro izbaci olovno gorivo iz upotrebe.

Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja u svojoj strategiji planiralo je da do 2012 godine u našoj zemlji izbaci iz upotrebe olovno gorivo. Tim povodom Naftna industrija Srbije najavila je da u ovoj godini smanjuje proizvodnju olovnog goriva za 25 odsto, a sledeće godine izbacuju ga iz svoje proizvodnje.

Prema rečima Aleksandra Vesića pomoćnika Ministra, Rusi nemaju nameru da proizvode gorivo samo za naše tržište već i da izvoze, a jedan od razloga što izbacuju olovno gorivo iz svoje proizvodnje je i taj što u njihovoj zemlji ne postoji ova vrsta goriva. Na taj način će se smanjiti zagađenje vazduha u našoj zemlji. Sa druge strane da bismo ušli u Evropsku uniju po Vesiću naša vozila moraju da koriste minimum Euro 3 motore, što će biti teži zadatak u budućnosti, ali ne za automobile. To se najviše odnosi na gradski i transportni saobraćaj čija je zamena veoma skupa. Beograd ima već određenu strategiju, uvođenje lakih metroa i železnica kao i trolejbuskih linija, ali problem je kako kaže Vesić sa manjim gradovima.

Vozila koja se kreću ulicama grada Kragujevca u proseku su stara 16 godina. Ona su u relativno lošem tehničkom stanju i emituju višestruko veću emisiju zagađujućih materija u vazduhu od savremenih vozila koja se eksploatišu u modernim gradovima.

Od ukupnog voznog parka 35 odsto vozila je starije od 19 godina, 90 odsto je starije od 6 godina, a manje od 0,5 odsto su nova vozila. Goriva koja sagorevaju u motornim vozilima su ispod evropskih standarda. U benzinima još uvek ima velikih količina olova, oko 0,4 grama po litru tetrateil olova, pa se zato emisiji olova u vazduhu mora posvetiti posebna pažnja.

Očigledno je da će i tehnički ispravna vozila sa takvim gorivima emitovati znatno veću količinu opasnih materija u vazduhu. Olovni oksidi su nervni otrovi, pa čak i male količine mogu biti štetne, naročito za decu. Takođe, u dizel gorivu ima mnogo sumpora, U benzinu i dizel gorivu ima više policikličnih aromata, nego u razvijenim zemljama. Socijalno i ekonomsko stanje građana Kragujevca je takvo da je udeo savremenih vozila sa katalizatorima i niskom emisijom štetnih materija veoma mali u ukupnom broju vozila. Zato ove mere koje će preduzeti Naftna industrija Srbije umnogome će poboljšati kvalitet vazduha u našoj zemlji.

You may also like...