Pravovremeno obrazovanje za životnu sredinu i održivi razvoj
Seminarom za nastavnike pod nazivom ”Obrazovanje za opstanak”, koji je održan u Politehničkoj školi u Kragujevcu, održana je poslednja aktivnost u okviru Drugog festivala ekološkog obrazovanja. Učesnici su bili vaspitači, učitelji i nastavnici osnovnih škola, koji su i koordinatori Centra za ekološko obrazovanje i održivi razvoj.
-
Već sam naziv seminara ukazuje da njegovi polaznici imaju prilike da zajedno sa nama potraže odgovore, kroz tematska predavanja i interaktivne radionice, i učenicima prenesu deo neophodnih znanja da bi se zaustavila planetarna ekološka kriza – ističe mr Gordana Brun iz ”Škole za opstanak”.
Mladima treba kompetentno i uz primere objasniti da je ugroženost opstanka na Zemlji, nestanak biljnih i životinjskih vrsta zbog promene klime, najvećim delom posledica upravo neodgovornog odnosa čoveka prema prirodi – čulo se na seminaru za nastavnike. Otuda su i teme ovog seminara ekološka etika, održivi razvoj, klimatske promene, biološki diverzitet, njegov značaj i ugroženost, usluge ekosistema i ljudska zajednica.
-
Kada smo osmišljavali ovaj seminar bili smo svesni da one koji rade sa mladima čekaju veoma teški zadaci. Kako u vremenu rasprostranjenog potrošačkog modela življenja, ukazivati na ograničenost resursa i potrebu štednje, a da to ne bude puka teorija. Kako u praksi sprovesti tako neophodno učenje za život. Odgovor smo našli u modelu ”održive eko škole kao način življenja”, koji podrazumeva direktnu primenu nastavnih planova i programa u svakodnevnom radu i životu škole, kroz štednju vode, energije, brigu o uređenju i ozelenjavanju njenog okruženja, ali i povezivanje sa roditeljima i lokalnom zajednicom – objašnjava Gordana Brun.
Ovakav pristup u osmišljavanju i realizaciji seminara imali su na osnovu dugogodišnjeg iskustva u radu na obuci vaspitača, učitelja i nastavnika, ali i predstojećih neophodnih promena u obrazovnom sistemu Srbije. Neophodno je usklađivanje sa evropskim standardima i međunarodnim dokumentima u ovoj oblasti (UNESCO, UNICEF, WTO, OECD).
-
Našim polaznicima, posebno ukazujemo na njihovu nezamenljivu ulogu u omogućavanju aktivnog učešća dece u svemu tome, kako bi shvatila sopstvenu važnost, usvojila ekološko ponašanje i stekla, za život upotrebljiva znanja u oblasti životne sredine i održivog razvoja. Naravno naš seminar ima za cilj i obuku za rad sa decom u prirodi, jer se na taj način razvija ljubav prema prirodi i želja da se ona čuva – objašnjava Gordana Brun.
Jedno od predavanja bilo je i ”Usluge ekosistema i ljudska zajednica”, a gost predavač mr Verica Gburčik govorila je o tome kako prirodni ekosistemi pružaju čitav niz različitih usluga, kao i širenju svesti o globalnim promenama koje se dešavaju na Planeti, izazvane neodrživim razvojem.
-
Moje predavanje bilo je posvećeno promenama klime na globalnom nivou, a glavni deo priče odnosi se na upoznavanje svih polaznika ovog seminara osnovnog poznavanja procesa njihovog uzroka i posledica i mera zaštite koje treba čovek da sprovede – istakla je Verica Gburčik magistar meteoroloških nauka.
Ovakvi seminari su pokazali da je vrlo visok nivo interesovanja kod nastavnika, a najveće promene se očekuju upravo u pogledu osavremenjavanja koncepcije obrazovnog pristupa i unapređivanja kvaliteta obrazovanja.
-
Vrlo je bitno da od stručnjaka dobijemo relevantne podatke o klimatskim promenama. Vrlo interesantno predavanje imali smo vezano za ekološku etiku i održivi razvoj. Između naših pozitivnih stavova o očuvanju životne sredine i našeg ponašanja postoje velike razlike i da etike i stavove treba da primenimo u konkretnim malim situacijama, svako na ličnom primeru, a sve to u školama možemo da prenesemo – istakla je Ana Đokić Ostojić, profesor biologije u Osnovnoj školi ”Sveti Sava” u Kragujevcu.
Ključ opstanka je pravovremeno obrazovanje i vaspitanje za životnu sredinu i održivi razvoj, moto je seminara za nastavnike koji je održan u Kragujevcu, u organizaciji Udruženja ”Škola za opstanak”.