TRANSPORTOM DO ODRŽIVE SRBIJE

Centralno-evropski forum za razvoj – CEDEF u saradnji sa Agencijom za energetsku efikasnost Republike Srbije, Saobraćajnim fakultetom Univerziteta u Beogradu i Privrednom komorom Srbije 2. aprila 2012. organizovao je u stručnu konferenciju na temu: ”Održivi transport – jedini put u budućnost”.

Centralno-evropski forum za razvoj – CEDEF u saradnji sa Agencijom za energetsku efikasnost

U Srbiji se godišnje emituje oko 6.2 tone CO2 po glavi stanovnika, što je oko 2 puta više od proseka drugih zemalja sa sličnim ili istim dohotkom i nivoom razvoja. Stoga je Srbija svrstana na peto mesto najvećih zagađivača po glavi stanovnika u pogledu emisije CO2, od 36 zemalja u Evropi. Sektor transporta predstavlja jednog od najvećih emitera CO2, a samim tim i najvećeg zagađivača životne sredine sa godišnjom emisijom od 15% ukupne emisije CO2. Primena energetski efikasnih tehnologija i saobraćajnih politika koje omogućavaju veću intermodalnost, integrisanost i povezanost, doprinela bi da se smanje potrošnja goriva kao i emisija CO2 čak za 50% po pređenom kilometru.

  • Potrebno je 5 milijardi evra da bi se unapredio železnički saobraćaj, postigle brzine vozova od 160 km/h kako bi se odgovorilo na zahteve klijenata. Srbija se po stanju infrastrukture, prema podacima Globalnog ekonomskog foruma, nalazi na 84. mestu od 142 zemlje, što predstavlja nedovoljan skok od 18 mesta u odnosu na 2009. godinu. Iz donacija se planira nabavka 20-25 elektromotornih vozova, kao i elektrolokomotiva. Cilj je vratiti putnike na železnicu – istakao je tom prilikom Dejan Lasica, pomoćnik ministra za železnicu i intermodalni transport, u Ministarstvu infrastrukture i energetike Republike Srbije.

Evropska unija je važan partner Srbije kada je reč o izgradnji održivog transportnog sektora.

Železnica je 5 puta energetski efikasnija od avio saobraćaja i ujedno emituje 4 puta manje CO2 u odnosu na avionski i 7 puta manje u odnosu na drumski prevoz po putniku

  • Tokom poslednje decenije, donirali smo oko 180 miliona EUR iz pretpristupnih fondova za projekte u oblasti transporta u Srbiji. Na taj način smo obnovili veliki broj tunela, puteva, mostova kao što su pristupni putevi mostu Sloboda ili rekonstrukcija Žeželjevog mosta u Novom Sadu. EU će nastaviti da podržava sektor transporta u Srbiji kako se zemlja bude dalje kretala u procesu Evropskih integracija – rekao je José Gómez Gómez, prvi Kancelar Delegacije EU u Srbiji.

Ušteda energije nije samo trend o kome se sve češće govori, već realna potreba, naročito u sektoru transporta.

  • Schneider Electric je prepoznao ovu potrebu i nudi rešenja kao što su efikasno upravljanje saobraćajem preko sistema za kompletno vođenje i optimizaciju saobraćaja na nivou celog grada, korišćenje energetski efikasne opreme za napajanje šinskog saobraćaja i punjače za električna vozila koja su budućnost ličnog prevoza – naglasio je Dragoljub Damnjanović, direktor kompanije Schneider Electric Srbija.

Cilj Kjoto protokola i EU politika je da se emisija CO2 smanji za 40%.

  • Taj cilj možemo postići samo pomeranjem modaliteta u transportu. Železnica je 5 puta energetski efikasnija od avio saobraćaja i ujedno emituje 4 puta manje CO2 u odnosu na avionski i 7 puta manje u odnosu na drumski prevoz po putniku– izjavio je Henri Poupart-Lafarge, Izvršni potpredsednik Alstom-a, predsednik Sektora za transport i to prilikom naveo primer Meksika, gde Alstom trenutno obnavlja celokupni vozni park železnice, čime će se uštedeti 40% energije.

Prof. dr Bernard Soulage, predstavnik Komiteta regiona Evropske unije, izvestilac za TEN-T naglasio je značaj uključivanja Srbije u TEN-T mrežu koje bi obezbedilo njenu povezanost sa susedima u Evropi. U tom smislu najznačajniji je Koridor 10.

  • Veoma važan aspekt održivog transporta je korišćenje javnog prevoza. Moramo se truditi da ljudi koriste javni saobraćajni sistem, a to je jedino moguće ako je on brz, efikasan, pouzdan i nije skup – naveo je Prof. dr Bernard Soulage.

Železnica je jedno od rešenja za rastuće potrebe transporta, naročito kada je reč o smanjenju loših uticaja na životnu sredinu.

  • Korišćenje železničkog transporta kao energetski najefikasnijeg vida kopnenog transporta i najmanjeg zagađivača životne sredine dovodi do smanjenja emisije gasova staklene bašte. Železnički transport u proseku emituje tri puta manje ugljen dioksida nego drumski saobraćaj i pet puta manje u odnosu na vazdušni. U odnosu na drumski saobraćaj zauzima manje od 50% prostora. Kod teretnog saobraćaja železnički saobraćaj je preko 8 puta energetski efikasniji od drumskog- istako je Dragan Marinković, direktor Centra za održivi razvoj Železnica Srbije.

Saobraćaj ima ključni uticaj na kvalitet života i ekonomski rast i razvoj društva, ali je i jedan od najvećih korisnika energije, sa izrazito niskom energetskom efikasnošću i velikom emisijom štetnih gasova.

  • Svega 15% energenata se iskoristi tokom transporta, sve ostalo su gubici. Kada bi se primenila najsavremenija tehnološka rešenja, energetska efikasnost bi bila na toliko visokom nivou koji bi omogućio da jedan automobil pređe 100km sa svega 4l goriva umesto dosadašnjih 10l kolika je prosečna potrošnja po vozilu u Srbiji danas – istakla je Jovanka Arsić-Karišić, predsednik UO CEDEF.

Nenad Lučić, menadžer za razvoj proizvoda Volksbank predstavio je linije kreditiranja za projekte pospešivanja energetske efikasnosti i obnovljivih izvora energije.

  • Do sada je realizovano oko 300 kredita za projekte energetske efikasnosti u ukupnom iznosu od 7,5 miliona EUR. Ovi krediti namenjeni su za projekte koji obezbeđuju minimum 20% uštede energije i 20% smanjenja emisije CO2 kao posledice potrošnje energije – izjavio je Nenad Lučić, menadžer za razvoj proizvoda Volksbank .

Na ovaj način Volksbank doprinosi očuvanju životne sredine kao jedna od prvih banaka u Srbiji koja aktivno finansira “zelene projekte” i kontinuirano radi na podizanju svesti o energetskoj efikasnosti i značaju ovih investicija.“

2

You may also like...