Ekološka sekcija kruševačke Gimnazije u poseti Celju
Članovi ekološke sekcije kruševačke Gimnazije ECO YOUTH su, pored brojnih aktivnosti, učestvovali i u velikom evropskom projektu, evropska nedelja održive energije EUSEW 2011.
Učesnici iz evropskih država su mogli svakodnevno da prate sve aktivnosti, a gimnazija Celje- Center iz Celja i Gimnazija iz Kruševca su imale slične akcije, pa je započeta saradnja.
Gosti gimnazije Celje-Center iz celja u peridu od 06-09.12.2011. godine, bilo je šesnaest učenika i dva profesora kruševačke Gimnazije.
Prvi dan je protekao u učešću učenika obe škole u “ veselju do znanosti”, festivalu nauke. Manifestaciju je organizovala celjska Gimnazija u prisustvu učenika i nastavnika osnovnih i srednjih škola celjske Županije. Festival su otvorili Bojan Šrot, župnik grada Celje i Igor Majerle, direktor gimnazije Celje- Center i ujedno učestvovali u interaktivnim ogledima učesnika.
Obnovljivi izvori energije ekologa iz Gimnazije u okviru radionica efekat stalene bašte i emisija ugljen-dioksida okupile su puno posetilaca svih uzrasta.
U toku drugog i trećeg dana učenici obe škole su bili u prilici da vide, slušaju i učestvuju u eksperimentima sa istraživačima o primerima primenjene nauke: biologije, hemije, fizike, biomedicine, elektrohemije, matematike, elektrotehnike instituta ”Jožef Štefan” u Ljubljani
U isto vreme organizovan je i prijem kod ambasadora Republike Srbije gospodina Predraga Filipova.
Poseta Ljubljani imala je još jednu dimenziju – ekološku. Iako važi za pedantan i uredan grad, strogom preduzimljivošću koja ne trpi spontanost i nepromišljenost, Ljubljana je lišena uličnih (nadzemnih) kontejnera za smeće. Lepše za oko i čulo mirisa. Skupa, ali opravdana aktivnost komunalnih službi kojom je podstaknuta racionalnija potrošnja, ostvarena ušteda kroz proces recikliranja i smanjena količina smeća po glavi stanovnika. Uzor koji treba slediti..
Četvrti dan je protekao u znaku Šaleške doline i njene ekološke sanacije. Kratka i dinamična prezentacija koja je prisutne provela kroz industrijsku fazu razvoja, ali i dramatičnog zagađenja Velenja i okoline, kao i fantastični ekološki poduhvat zasnovan na primeni novih tehnologija, kako u podzemnoj eksploataciji uglja, tako i u njenoj površinskoj transformaciji u energiju, zadivila je učenike. Mala država sa visokim nivoom ekološke svesti – „dva u jednom“. Priča koja ih je uverila da nema nerešivih i nemogućih ekoloških zadataka. Nekada prezagađeno jezero danas predstavlja turistički simbol doline. Brojne sportske manifestacije su samo potvrda pravilnih dvodecenijskih napora na revitalizaciji skoro potpuno devastiranog jezera.
- Avanturistički duh nam je prostrujao telom kada smo shvatli da se naša sledeća destinacija nalazi skoro 200 metara ispod površine. Adrenalin je ključao u nama. Ovo je svetski osmišljena turistička atrakcija – poseta napuštenim hodnicima rudnika uglja preuređenim u muzej. Sve se brzo odvijalo pred našim čulima – „propadanje“ liftom u zemljine ralje, niska tavanica, ugalj na sve strane. Simulirano miniranje i odron kulminacija su „realnih“ situacija u teškim uslovima rada. Čitav ugođaj bio je potkrepljen živopisnim opisima našeg vodiča i audio prezentacijom sa stihovima Antona Aškerca. Nismo ni slutili koliko ćemo toga dana emotivnog naboja poneti kući. Naučili smo od našeg vodiča zašto se uniforma rudara kopča baš sa 28 dugmadi i zašto se rudari pozdravljaju pozdravom “srećno” svuda u svetu – rekla je Hristina Gvozdenović, učenica 3. razreda kruševačke Gimnazije.
Najdragocenije je to što su upoznali nove drugove, njihov način života i školovanja, ali i zabave.
- Žao nam je bilo što mi ne znamo slovenački jezik kao oni srpski. Uzvratna poseta našoj školi je planirana za april. Do tada ćemo osmisliti plan aktivnosti i uzvratiti slovenačkim dragarima gostoprimstvom na naš način – istakla je Eva Simović, učenica 3. kruševačke Gimnazije.
- Naš boravak u Sloveniji mogao bi se opisati jednom rečju: otkrovenje! O uređenosti, čistoći, čuvanju onog što je bitno za sve: voda, energija, vetar, vreme, o pragmatičnosti, o dostupnosti praktičnog znanja, kreativnosti, horskom pevanju, vannastavnim aktivnostima za učenike sa učenicima. Mi smo, pak, po difoltu, doneli, živost, optimizam, druželjubivost, igru, znanje, toplinu, solidarnost, i…, malo haosa, kao začin, tek da dokažemo da je logika lišena dvosmislenosti… – zaključio je Adam Milanović, učenik prvog razreda kruševačke Gimnazije.
Dragana Milićević, koordinator ekološke sekcije
[nggallery id=61]