Četvrti broj e-magazina Stakleno zvono
Naša je obaveza da kontrolišemo zagrevanje i zagađenje okoline. Svejedno je da li ćemo atmosferu pregrejati ili otrovati, mi time menjamo genetske osnove života i ugrožavamo opstanak na Planeti. Obavezni smo da pod optimiranjem podrazumevamo ciljeve održivosti: što racionalnije angažovanje energije, što niže zagrevanje i što manje zagušenje okoline. Jednom angažovana energija ne može više da se povrati. To znači da mi, pri svakoj aktivaciji energije, punimo Zemljin omotač parazitskim oblikom energije (Anergijom), odnosno, grejemo okolinu. Želje istraživača da pronađu nova goriva, motore i tehnologije vozila su velike, ali se mora znati da ne postoje ni “čista” vozila, ni “čiste” energije, ni “potpuno obnovljiva” goriva.
Dok se za problem zagađenja poreklom iz saobraćaja traže racionalna rešenja u vidu izmeštanja praktično magistralnih putnih pravaca u gradu stvaranjem zaobilaznica, korišćenjem tkz. „ekoloških semafora“, sa druge strane vrlo se malo pažnje poklanja zagađenju vazduha koje mogu da emituju «mali emiteri», a to je jako veliki broj pekara, roštiljskih radnji i pržionica kafe u svakom gradu.Ovi objekti svojim pojedinačnim radom gledano na nivou grada ne prave zagađenje velikih razmera, ali svojom lokacijom i nepravilnim načinom rada mogu za ljude iz svog neposrednog okruženja da predstavljaju izrazito velikog zagađivača vazduha, koji stvara osim ekološkog i zdravstveni problem.
Zemljište predstavlja značajno prirodno dobro, ali koje se stvara i obnavlja veoma sporo. Da bi se formirao sloj zemljišta debeo 2 do 3cm, potrebno je 200 do 1000.godina. S obzirom da se zemljište nemilosrdno uništava, degradira kao osnovni deo ekosistema za život ljudi, životinja i biljaka, mora se zaštiti jer posledice mogu biti nesagledive.
Najviše zabuna ima oko tečnosti koja se zove “voda” . Po Medjunarodnoj Uniji za Čistu i Primenjenu hemiju (UIPAC) jedinjenje od dva atoma vodonika i jednog kiseonika (vodonik oksid ili dihidrooksid) je “laka voda” ili jednostavno voda. Najvažnija osobina “obične vode” je da je led lakši od tečnosti pa zato štiti živi svet na zemlji. Zimi se lede samo površinski slojevi vodene mase. Dalje, vodene kapljice imaju visok površinski napon koji zadržava vodu u biljkama i olakšava transport vode od korena do listova. Pitka i zdrava voda je prisutna u svim živim organizmima. Jedino ne znamo kako nastaje!
Atmosferska voda prekriva 71% globusa; sa 80% je prisutna u ljudskom organizmu; u atmosferi daje 0.3% po masi i 80% u gasovitoj fazi, a do 90% u tzv. “greenhouse”(zagušljivim) gasovima.
Zeolit poboljšava fizičko-mehaničke osobine zemljišta, povećava sposobnost upijanja i zadržavanja vode u zemljištu, kao i hranljivih elemenata , snižava kiselost zemljišta, poboljšava ishranu biljaka, razvija korenski sistem, intezivira rast i plodnost, smanjuje bolesti biljaka, sadrži neophodne elemente za razvoj biljaka: Magnezijum, Kalijum i Kalcijum, a na zemljište deluju kao melioranti. Šta je Zeolit…
Primena komprimovanog prirodnog gasa za pogon vozila, CNG u prvom redu ima prednosti zbog boljih ekoloških karakateristika u odnosu na vozila sa dizel motorom, kao i sa aspekta nižih troškova goriva tokom eksploatacije. U proizvodnom pogonu Vulović transporta u Kragujevcu, je pokrenuta serijska proizvodnja niskopodnih autobusa za gradski linijski prevoz putnika.
U četvrtom broju e-magazina Stakleno zvono možete čitati:
dr Nebojša Ranković:
Vazdušna opasnost
U periodu zimske sezone u Kragujevcu problem predstavlja energana, koja je izgrađena u samom centru grada, i koja se još jedino u Boru i Kragujevcu snabdeva prevashodno ugljem, koji je potencijalno najveći zagađivač vazduha. Osim energane, imamo još uvek veliki broj individualnih domaćinstava koja se greju na pogonska goriva, kao što su drvo i ugalj, naročito na brdima kojima je Kragujevac okružen. Osim toga ima još oko 40 –ak emitera koji u zimskom periodu, doprinose nešto smanjenom kvalitetu vazduha.
dr.Jasmina Predojević-Simović
Dobrivoje Popović
Plodnost šumadijskih polja
Po reakciji zemljišnog rastvora postoje neutralna, kisela i bazna zemljišta. Među našim glavnim tipovima zemljišta samo černozem i njemu slična zemljišta imaju osobinu kulturnih zemljišta. Na osnovu istraživanja, je zaključeno da zemljište na teritoriji Šumadijskog okruga je pretežno kisele i slabo kisele reakcije, što se nepovoljno odražava na porast i dobijeni prinos gajenih biljaka, a za neke je i ograničavajući faktor za gajenje (ječam i neke leguminoze-lucerka ).
Prof. dr Radivoje Pešić
Prof. dr Golec Kazimierz
Prof. dr Stevan Veinović
Ekologija transporta
Sadašnje rezerve i poklone prirode – ugalj, naftu i gas treba sve manje koristiti kao energente, a sve više kao sirovine. Najveći doprinos ekološkom produženju života na našoj planeti daju racionalne, ekonomične tehnologije i proizvodi štedljivi u angažovanju poklona prirode.Obaveza inženjera je da usavršavaju sve svoje proizvode. Tako, naprimer, ekonomičnim motorima sa varijabilnim stepenom kompresije (CVCR- Continuously Variable Compression Ratio) u svim radnim režimima vozila povećavamo termodinamički stepen korisnosti, štedimo gorivo i čuvamo okolinu. U transportu i saobraćaju racionalna i kontrolisana upotreba vozila je dug prema budućnosti!…
Simo Mojić
Cvetko Živković
Jelena Kokot
Kipeći kamen
U ratarstvu zeoliti se koriste kao meliorant u cilju povećanja plodnosti zemljišta, oni se nanose na zemljište zajedno sa mineralnim i organskim đubrivima, ili bez njih. Mehanizam dejstva zeolita kao melioranta je veoma raznovrstan: oni poboljšavaju strukturu zemljišta, povećavaju njihovu propustljivost i sposobnost zadržavanja vlage, smanjuju kiselost zemljišta, vezuju toksične teške metale i time otežavaju njihov ulazak u rastinje, zaštićuju pokretne forme đubriva od ispiranja iz zemljišta. Zahvaljujući izvanrednim osobinama zeolita i relativno niskoj ceni, ovi minerali imaju veoma široku primenu. Sa aspekta zaštite životne sredine, primena zeolita usmerena je na uklanjanje velikog broja organskih i neorganskih kontaminanata iz vode i vazduha.
Zorica Savić
Zeleni autobus
Proizvodnja niskopodnih gradskih autobusa sa pogonom na prirodni gas, otpočelo je u cilju očuvanja životne sredine i zdravlja ljudi, kao i smanjenje emisije štetnih gasova. Prvi autobus koji je proizveden u pogonima preduzeća „Vulović transport“ je MAZ 203CNG-S. Uvođenje ovog autobusa u eksploataciju će imati ogromne ekonomske i ekološke koristi, što će se posebno odraziti na život ljudi u zagađenim gradskim sredinama, jer će se na ovaj način smanjiti procenat zagađenja vazduha čak i više od 50 odsto. Kragujevac je prvi grad u Srbiji, koji uvodi u upotrebu niskopodne gradske autobuse na prirodni gas.
e-magazin Stakleno zvono možete preuzeti klikom na sledeći link: