Prva nacionalna konferencija o reciklaži motornih vozila
Tehnički fakultet ’’Mihajlo Pupin’’ u Zrenjaninu organizovao je u Ečkoj Prvu Nacionalnu konferenciju o reciklaži motornih vozila sa međunarodnim učešćem. Povod za održavanje konferencije je usvajanje Zakona o upravljanju otpadom.
Mere Vlade u cilju podrške ovom procesu, kao i priprema za donošenje pravilnika o reciklaži motornih vozila i drugih podzakonskih akata koji proizilaze iz Zakona, nametnula je potrebu da se održi tematski skup. Na ovom sastanku su svoje stavove i interese, kao i rezultate rada usaglasile državne institucije, privreda i istraživačke ustanove.
– Naša želja je da u Srbiji napravimo održivi sistem, jer prema rečima prof. Dr Milana Pavlovića Predsednika organizacionog odbora, novim Zakonom o upravljanju čvrstim otpadom propisani su novi zahtevi koji moraju da ispune privredni subjekti. Vlada Srbije i Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja dozvolili su da samo 9 firmi u zemlji rade proces reciklaže, i one moraju da ispune određene uslove, a to su dodaje on da onaj ko radi u demontažnici motornih vozila mora da ima tehnološki fakultet sa tri godine radnog iskustva u upravljanju opasnim materijama, a u Srbiji ćete naći vrlo mali broj tako kvalifikovanih radnika.
Cilj konferencije bio je da promoviše Asocijaciju za reciklažu motornih vozila Srbije, kao stručno udruženje koje u ovu oblast treba da unese više tržišne vrednosti. Asocijacija će imati zadatak da zajedno sa Ministarstvima i privredom napravi obrazovni sistem koji će obučiti zaposlene koji rade na takvim otpadima, kako ne bi došli u situaciju da kada se donese pravilnik o reciklaži motornih vozila, mora da ugasi svoju delatnost.
Svoja iskustva u reciklaži motornih vozila izneli su i predstavnici FIATA, koji u Srbiji imaju veliki broj starih automobila, a istovremeno i nameru da osvoje više od 50 odsto tržišta u našoj zemlji.
-
-
U Evropi postoje dva sistema reciklaže motornih vozila, prvi je da se u procesu proizvodnje vozila plati taksa, a drugi da se to čini kada se auto predaje za reciklažu. Prvi način na neki način, prema rečima Djuzepe Zakaria, iz FIAT Automobili Srbije, poskupljuje vozilo i otežava kupcu kupovinu. Italijanska iskustva su takva da se taksa ne plaća u početku već na kraju životnog ciklusa, kada se predaju vozila, a pošto proizvođači imaju određene odnose sa prerađivačima tako da niko ne plaća taksu. Reciklaža postaje materijalni izvor a ne trošak, to je sistem koji je prisutan u Italiji i FIAT ga promoviše, dodaje on.
-
Na konferenciji je prezentovano preko 20 radova na temu reciklaža motornih vozila sa različitih aspekata, uz učešće profesora i istraživača iz Srbije i okruženja. Skup je posebno značajan za auto otpad u sklopu nove zakonske regulative.
-
-
Zakon o upravljanju otpadom ima poglavlje koje se bavi oblašću koja tretira posebne tokove otpada, a jedno od tih je i automobili kojima je istekao vek trajanja. Na redu su podzakonski akti koji bi tu oblast preciznije regulisali, tako da će se prema rečima Bojana Djurića državnog sekretara u Ministarstvu životne sredine, usposaviti održivi sistem reciklaže automobila tako da će Fond za zaštitu životne sredine subvencionisati ceo tok prikupljanja, skladištenja, transportovanja i na kraju samog tretmana otpadnih vozila. Za par meseci bi taj sistem trebalo da zaživi, a svaki uvoznik, odnosno proizvođač automobila u cenu vozila moraće da uračuna i jednu taksu koja će biti uplaćivana u Fond, ističe on.
-
Prva Nacionalna konferencija o reciklaži motornih vozila u Ečkoj, održana je uz podršku Privredne komore Srbije, Ministarstva za nauku i tehnološki razvoj, Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja i Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja. Suorganizator je Centar za kvalitet sa Mašinskog fakulteta u Kragujevcu.