Zastavine “crne tačke”

Ugovorom sa italijanskim ’’Fiatom’’ predviđeno je da država sanira zagađenje industrijske zone fabrike automobila ’’Zastava’’. Ono što predstavlja otpad, a zateklo se u krugu Zastave je uglavnom očišćeno, ali nakon opsežnih pretraga utvrđeno je da postoji zagađenje podzemnih voda i zemljišta ugljovodonicima.

Zastava Automobili

Predviđeno je da država sanira zagađenje industrijske zone fabrike automobila ‘’Zastava’’, a na osnovu integralnog inspekcijskog nadzora i utvrđenog stanja donet je predlog hitnih mera koje se moraju preduzeti u cilju zaštite životne sredine, a posebno u rešavanju problema takozvanog istorijskog otpada kako bi se fabrički krug očistio od svog zagađenja. U drugoj polovini prošle godine počelo je izmeštanje opasnog otpada iz Zastave. Radi se o 2.000 tona otpadnih boja, koje su bile najveći ekološki problem Zastave u poslednjih nekoliko decenija. Od početka realizacije ugovora, iz ove fabrike izmešteno je 40.000 kubika građevinskog šuta nastalog tokom NATO bombardovanja, a na reciklažu je otpremljeno i 315.000 litara šestovalentnog hroma. Otpremljena je i veća količina ulja iz fabričkih mašina i uklonjeno 60 tona elektronskog otpada. Što se tiče istorijskog zagađenja, a to se pre svega odnosi na zagađenje podzemnih voda i zemljišta, završeni su istražni radovi koji su pokazali da postoji zagađenje ugljovodonicima.

  • Ono što je predstavljalo otpad a zateklo se u krugu Zastave, to je uglavnom očišćeno. Što se tiče istorijskog zagađenja, a to se – prema

    Aleksandar Vesić - pomoćnik ministra životne sredine i prostornog planiranja

    rečima pomoćnika ministra životne sredine i prostornog planiranja Aleksandra Vesića, pre svega odnosi na zagađenje podzemnih voda i zemljišta, završeni su istražni radovi. Oni su pokazali da ispod mašinske hale postoji zagađenje ugljovodonicima, koji su eventualna opasnost po radnike koji će raditi na tom prostoru. Zagađene su podzemne vode kao i zemljište. Planirano je da se izvlači zemljište koje bi se termičkom desorbcijom prečistilo. Radi se o zagrevanju zemljišta, gde bi tom prilikom ispario ugljovodonik, odnosno neutralisao, a ta zemlja bi se nakon toga vratila odakle je i uzeta. To se odnosi i na podzemne vode koje bi se nakon prečišćavanja vraćale.

Ministarstvo će takodje preduzeti sve mere da proizvodnja ne dovede do ugrožavanja životne sredine. Međutim još uvek nadležnom ministarstvu nije dostavljena zvanična dokumentacija na koju bi trebalo da daju saglasnost, kako bi se sproveo projekat čišćenja zemljišta i podzemnih voda. Radni tim za ekologiju procenio je da za ekološko čišćenje “Zastave” je potrebno oko 11.5 miliona evra, od čega samo za izgradnju postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda oko 9,3 miliona evra. Preostali iznos sredstava potreban je za otklanjanje radioaktivnog otpada sa gromobrana, boja, razređivaća, i hemikalija kojima je istekao rok trajanja kao i azbestnog otpada

zastava-upravna-zgrada

  • Prema nekim početnim procenama za remedijaciju potrebno je izdvojiti skoro 60 miliona evra, ali mi smo došli do cifre od nekih 18 miliona evra – kako kaže Vesić ovo su još uvek samo pregovori, jer još uvek nema procena o tome koliko će to koštati, ali će troškove, prema ugovoru snositi država. Očekujemo da će tokom radova da se izvrši i monitoring gde smo insistirali da i taj deo uđe u dokumentaciju – ističe on.

Parking Zastava AutomobilaDa bi se po zahtevima “FIAT-a”, kompletno infrastrukturno i ekološki uredio fabrički krug Zastave” potrebno je da država izdvoji nešto više od 80 miliona evra. Do podataka o procenjenoj vrednosti ovog posla došli su stručni timovi koji su radili na pripremi dokumentacije za potpisivanje ugovora Vlade Srbije i “FIAT-a” o zajedničkom ulaganju u kragujevačku fabriku. Država je uložila dosta novca i napora da se Zastavin fabrički krug dovede u red, a kako je to urađeno na zahtev Fiata, treba očekivati da se i Italijani pridržavaju svetskih standard kada je u pitanju ekologija.

You may also like...