Ruski detlić, film o Černobilju na Beldocsu

Ruski detlić, film o Černobilju i apsolutni svetski filmski hit stiže na Beldocs, u godini kada se obeležava 30 godina od nesreće

Dokumentarni triler zavere o najvećoj nuklearnoj katastrofi

Film “Ruski detlić” pobednik Sandensa u kategoriji najboljeg dugometražnog dokumentarnog filma, biće prikazan i na Beldocsu, u međunarodnom takmičarskom programu. Istovremeno, film se pojavljuje u trenutku kada se u svetu obeležava trideset godina od najveće nuklearne katastrofe koja je pogodila Evropu i svet – eksplozije centrale u Černobilju (Ukrajina, tadašni SSSR), koja se dogodila 26. aprila 1986. godine. Prema zvaničnim izveštajima, do nesreće je došlo usled greške u vertikalnim šipkama koje kontrolišu rad reaktora, kao i zbog osoblja koje je neadekvatno obučeno za rad na novodizajniranom reaktoru. Međutim, brojne teorije dokazuju drugačije. Film Čada Grasije “Ruski detlić” bavi se upravo jednom od mogućih drugih verzija šta se zapravo dogodilo u Černobilju i zbog čega.

Program: Beldocs 2016

Tako, on u svom višenagrađivanom filmu, prati Fedora Aleksandroviča, radioaktivnog čoveka. On je imao četiri godine 1986, kada je bio izložen otrovnim posledicama černobiljske nuklearne eksplozije. Samim tim, bio je nateran da napusti dom. Sada ima 34 godine, živi kao umetnik u Ukrajini, s radioaktivnim stroncijumom u kostima i jedinstvenom opsesijom tom katastrofom koja je promenila svet – zašto se ustvari desila? Da li postoji nešto više oko cele te priče, nešto što Sovjetska vlada nije dozvoljavala da dospe u javnost? I, najvažnije, kako je to povezano sa ogromnom, misterioznom piramidom od čelika koja trune dve milje udaljena od mesta katastrofe: nezgrapno oružje hladnog rata, poznatije kao Duga i pod nadimkom „Ruski detlić”, sa čudnim, neprestanim kliktanjem radio frekvencija koje emituje?

Čad Grasija napravio je tako dokumentarni triler zavere, u kome se Aleksandrovič vraća u gradove duhova u radioaktivnoj zoni, ne bi li pokušao da nađe odgovore i ne bi li uspeo da odluči da li da rizikuje sopstveni život tako što će ih objaviti, usred rastuće opasnosti Ukrajinske revolucije i rata.

Film je dosad prikazan na više desetina festivala gde je osvojio kao publiku tako i kritiku. Čad Grasija se nametnuo kao jedan od najintrigantnijih dokumentarista sadašnjice, koji je uspeo poznatoj priči da udahne novu dimenziju. Međutim, on kaže da je do priče došao sasvim slučajno: “U leto 2013. radio sam na pozorišnom komadu u Kijevu, kada mi je Fedor Aleksandrovič, moj scenograf, došapnuo priču o Ruskom detliću, hladnoratovskom signalu, za koji mnogi Amerikanci veruju da je bio sredstvo Rusa za kontrolu ljudskog uma. Za Fedora, sama antena predstavlja vrlo ličnu misteriju, i za njega je izazov bio da joj se suoči, uprkos činjenici da je bila postavljena izvan granica vojne baze, usred radioaktivne černobiljske zone. Iako nikada nisam radio na filmu, složio sam se da napravimo desetominutni dokumentarac o tom čuvenom oružju Hladnog rata”, kaže Čad Grasija. Međutim, tema filma odvela ih je daleko, u samo srce katastrofe. Iz tog razloga, film “Ruski detlić” nije samo svedočanstvo o jednom vremenu, već i o jednoj neispričanoj stranici jednog od najčuvenijih ratova 20. veka.

Poseban ekskluzivitet ovogodišnjeg Beldocsa činiće i dolazak samog reditelja Čada Grasije kao i protagoniste filma Fedora Aleksandroviča, radioaktivnog čoveka, koji će sa beogradskom publikom razgovarati o filmu “Ruski detlić” odmah nakon projekcije u Domu omladine. Projekcijie filma su u nedelju 15. maja u 20 sati u Domu omladine Beograda i u ponedeljak 16. maja u bioskopu Fontana.

[su_spoiler title=”Više o FILMU “RUSKI DETLIĆ”” style=”fancy” icon=”plus-circle”]

Projekcije:

Nedelja 15.5. u 20:00 / Dom omladine Beograda
Ponedeljak 16.5. u 19:00 / Bioskop Fontana

Fedor Aleksandrovič je radioaktivan čovek. Imao je četiri godine 1986, kada je bio izložen otrovnim Fedor Aleksandrovičposledicama černobiljske nuklearne eksplozije, nateran da napusti dom. Sada ima 33 godine, živi kao umetnik u Ukrajini, s radioaktivnim stroncijumom u kostima i jedinstvenom opsesijom tom katastrofom koja je promenila svet – zašto se ustvari desila? Da li postoji nešto više oko cele te priče, nešto što Sovjetska vlada nije dozvoljavala da dospe u javnost? I, najvažnije, kako je to povezano sa ogromnom, misterioznom piramidom od čelika koja trune dve milje udaljena od mesta katastrofe: nezgrapno oružje hladnog rata, poznatije kao Duga i pod nadimkom „Ruski detlić”, sa čudnim, neprestanim kliktanjem radio frekvencija koje emituje? U ovom dokumentarnom trileru zavere (od producenta Pussy Riot i The Square), Aleksandrovič se vraća u gradove duhova u radioaktivnoj zoni, ne bi li pokušao da nađe odgovore – i ne bi li uspeo da odluči da li da rizikuje sopstveni život tako što će ih objaviti, usred rastuće opasnosti Ukrajinske revolucije i rata.

Fedor Alexandrovich, director Chad Gracia and cinematographer Artem Ryzhykov

Fedor Alexandrovich, director Chad Gracia and cinematographer Artem Ryzhykov

Režija: Chad Gracia
Produkcija: Ram Devineni, Mike Lerner
Montaža: Chad Gracia, Devin Tanchum
Kinematografija: Artem Ryzhykov

Festivali:

Sundance Film Festival 2015, Sheffield Doc/Fest 2015, New Zealand International Film Festival 2015, SIFF 2015, IDFA 2015, Cork Film Festival 2015, Milwaukee Film 2015, Big Sky Documentary Film Festival 2016, Docufest 2015, Wisconsin Film Festival 2015, Adelaide Film Festival 2015, Zurich Film Festival 2015, Montclair Film Festival 2015, East End Film Festival 2015, Environmental Film Festival 2015, Warsaw Film Festival 2015, Biografilm Festival 2015, DocAviv Film Festival 2015, Minneapolis St. Paul International Film Festival 2015, Montclair Film Festival 2015

Nagrade:

Grand Jury Prize, Sundance Film Festival 2015; Hera Award, Biografilm Festival 2015; Life Tales Award, Biografilm Festival,2015; Cinema Eye Honors Award 2016; Best International Film, DocAviv Film Festival 2015; Independent Spirit Award, Independent Spirit Awards 2016; Creative Recognition Award, International Documentary Associaton 2015; Milwaukee Film Festival 2015; Special Jury Prize, Minneapolis St. Paul International Film Festival 2015; Bruce Sinofsky Prize for Documentary Feature, Montclair Film Festival (MFF) 2015; Grand Jury Award, Sheffield International Documentary Festival 2015[/su_spoiler]

Dobrodošli na Beldocs

You may also like...